דיכאון לפני לידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דיכאון והריוןנשים רבות נכנסות להריון בכוונה מלאה, וחלק נכנסות להריון שאינו מתוכנן. בשני המצבים הללו, גם אם ההריון מתוכנן, האישה עלולה לחוות סימפטומים של דיכאון מסיבות שונות.

למרות תחושת האופוריה שאמורה כל אם להרגיש בידיעה שעומד להיוולד תינוק או תינוקת, לעיתים, עמוק בפנים, חלק מהנשים רחוקות מלחוש נפלא. לעיתים הן ממש אומללות. ואם לא די בכך, אישה מרגישה גם אשמה על כך שהיא אינה מרוצה. אך למרות שדיכאון לפני הלידה הוא תופעה נפוצה, ניתן לטפל היטב במצב.

הכרה בדיכאון לפני הלידה

הריון עשוי להיות תקופה חיובית, אך לא תמיד, ולא לכל אישה. אחת מתוך עשר נשים סובלות מהתקפי דיכאון במהלך ההיריון. במצב זה, אישה עשויה לסבור בטעות שעליה לחפות על רגשותיה, היות והתרבות והסביבה נוקטים בדרך כלל בדעה לפיה הריון הוא תקופת שמחה.

אישה עשויה להניח כי העצב שלה הוא רק צורת דכדוך הנחשב כחלק בלתי נפרד מההיריון, אך ככל שתחושות העצב או האומללות מחמירות יותר, והופכות לבעיה רצינית של דיכאון, יש לקבל את העזרה הדרושה.

לא קיימת מערכת תסמינים פשוטה המסתכמת להכרה בדיכאון, היות והוא משתנה מאדם לאדם. חלק מהנשים חוות מצב רוח ירוד כל הזמן, אחרות חשות עצבנות ונטייה לדמעות, או שהן חשות חסרות תועלת ומבקשות לסגת מהחיים.

הדיכאון עשוי להשפיע על אישה מבחינה רגשית ופיסית, ולשנות את התנהגותה. היא עלולה להתקשות לשוחח עם אחרים על רגשותיה, כולל עם הרופא. סימני הדיכאון לפני הלידה כוללים:

  • קשיי ריכוז.
  • תחושת חרדה במשך זמן רב.
  • קוצר רוח וחוסר מנוחה.
  • בעיות שינה.
  • תחושת עייפות קיצונית מתמדת.
  • מחשבות שליליות קבועות.
  • רצון באכילה מתמדת או חוסר רצון לאכול.
  • תחושה ששום דבר אינו מהנה יותר.
  • נטייה לבכי ותחושת חוסר אונים.

הגורמים לדיכאון לפני לידה

בעבר סברו רופאים כי הורמוני הריון מספקים אפקט המגן מפני דיכאון, היות ונשים רבות חוות תחושת רווחה רגשית במהלך ההיריון. אך כיום ידוע כי שינויי הורמונים במהלך ההיריון עשויים דווקא לתרום להתפתחות דיכאון.

המתחים והלחצים של הריון, במיוחד אם לאישה כבר יש ילדים קטנים, עלולים לגרום לה להיות פגיעה במיוחד לדיכאון. אם הדברים אינם מסתדרים, כשאישה נתקלת בקשיים, בבעיות במערכת היחסים, בעיות כלכליות או דאגות שונות, היא עשויה אפילו להיות בסיכון מוגבר יותר לדיכאון.

גורמים נוספים פרטניים יותר של דיכאון הם:

אירועי חיים מלחיצים – שינויי חיים כגון מעבר דירה, או אירועים כגון גירושין או אובדן עבודה עלולים לגרום לדיכאון.

הכנסה נמוכה – אבטלה וחוסר כישורים מקצועיים משמעותיים להתפתחות דיכאון, אך להכנסה נמוכה בפני עצמה יש קשר חזק לדיכאון לפני הלידה. אם אישה נאבקת עם הכנסה נמוכה וטיפול בילדים שכבר יש לה, ההיריון הנוסף עשוי להוסיף לדאגותיה.

בעיות עם ההיריון – הריון בעייתי, כגון בחילות בוקר חמורות מהרגיל, עלולות לתבוע מחיר רגשי. אם אישה, כפי שציינו קודם לכן, גם לא תכננה להיכנס להריון בשלב מסוים זה בחייה, גם היבט זה עלול לתרום לדיכאון.

סיבוכי היריון אשפוזים לפני לידה או לידה קודמים – חוויות קשות של הריון ולידה בעבר, עלולות להשפיע על התחושה לגבי ההיריון הנוכחי ולגרום לדיכאון וחרדה. גם אשפוזים מתמשכים לקראת הלידה עלולים להכניס את האם למשבר נפשי.

בעיות פוריות או הפלה – אם אישה נתקלת בבעיות בעת הניסיונות להיכנס להיריון, או שעברה הפלה בעבר, טבעי שתחוש דאגה לגבי בטיחות ההיריון הנוכחי.

התעללות פיסית או רגשית – לרוע המזל, הריון עלול להיות גירוי לתחילת או החמרת אלימות במשפחה. אם אישה היא קורבן להתעללות, יש לה סיכוי גבוה יותר לחוות דיכאון במהלך ההיריון ולאחריו. יש להתייעץ עם הרופא בכל מקרה של התעללות, למרות הקושי להעלות את הנושא. אך ברגע שמתבצעת פניה לקבלת עזרה, ניתן להתחיל לקבל את התמיכה הדרושה.

היסטוריה אישית של דיכאון – אם אישה חוותה דיכאון, חרדה או בעיות נפשיות אחרות בעבר, יתכן שיהיו לה סיכויים מוגברים לסבול מדיכאון במהלך ההיריון, ואף בשנה לאחר הלידה. במהלך מפגשי ההכנה ללידה, הרופא ישאל אותה לגבי תחושותיה הנוכחיות ואם חוותה דיכאון בעבר. צעד זה נועד לוודא שקיימת עזרה זמינה אם וכאשר אישה תזדקק לה. לכן יש לגלות פתיחות וכנות, למרות שזה עשוי להיות לא קל.

התמודדות עם דיכאון במהלך ההיריון

אין צורך להתמודד לבד עם הדיכאון. מומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי מצב הרוח הירוד, להסביר את התחושות בחודש האחרון, ואם הדיכאון מחמיר, ולחזור ולהדגיש כי מדובר ביותר מתחושות מצב רוח ירוד בלבד.

יש לשוחח על המצב גם עם בני המשפחה והחברים, ולא לסגת מהם, שכן תמיכתם חשובה. הם לא יוכלו לסייע, אם לא ידעו על המצב. התמודדות עם הפחדים והדאגות הקשורים לעתיד שלאחר הלידה, מתחילה בפריקת הנטל הרגשי.

שיתוף הרגשות והחוויות יכול להתבצע גם במסגרת קבוצת תמיכה, שם ניתן להכיר נשים אחרות העוברות תהליך דומה, ואישה עשויה לחוש פחות בודדה במצבה. ההשתתפות במפגשים קבוצתיים תסייע לה גם ללמוד משיטות התמודדות של אחרים.

מומלץ להקפיד על פעילות גופנית, גם אם אין רצון או מוטיבציה לעשות זאת. ככל שההיריון מתקדם, הפעילות הגופנית תהיה קשה יותר, לכן מומלץ להתחיל אותה מוקדם כדי לשפר את מצב הרוח. ניתן לשחות בבריכה, לצאת להליכות, להשתתף בשיעורי יוגה להריון ולתרגל כל פעילות בטוחה.

טיפול נפשי, כגון טיפול קוגנטיבי התנהגותי, טיפול לפתרון בעיות או ייעוץ פסיכולוגי מסייע באופן משמעותי להתמודדות עם דיכאון במהלך ההיריון. זהו אינו סימן לחולשה, אלא להיפך, צעד זה מצביע על אחריות ואימהות טובה, המתבטאת בנקיטה בצעדים הדרושים על מנת לשמור על בטיחות ובריאות אישית שלה ושל התינוק.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן