האם דיכאון עלול לגרום למחלת לב?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דיכאון עלול לגרום למחלת לבמחקר חדש קובע שנשים צעירות נמצאות בסיכוי גבוה פי שניים לסבול מהתקף לב או ממחלות לב, אם הן סובלות מדיכאון. חוקרים בדקו 3,237 נשים הסובלות ממחלת לב, או שקיים אצלן חשד למחלות לב, או שעברו הליך צנתור כלילי, המאבחן היצרות בעורקים המספקים דם ללב.

ביום ההליך, המטופלות ענו על שאלון להערכת מצבן הנפשי, וד"ר עמית השאה, קרדיולוג באוניברסיטת אמורי באטלנטה, ומחבר המחקר, סיכם את הממצאים באמירה לפיה דיכאון הוא גורם משמעותי בסיכון למחלות לב כמו סוכרת ועישון.

נתוני המחקר

בקרב המטופלות שחוו דיכאון בינוני עד חמור, מתחת לגיל 55, החוקרים מצאו שהסיכוי שלהן לחוות התקף לב בשנים הקרובות הוא כפול.

נשים הסובלות מדיכאון בגילאים צעירים מ-55, נמצאו אף הן בסיכוי גבוה פי שניים לסבול ממחלת לב או למות מכל סיבה שהיא במהלך אותה תקופת זמן, בהשוואה לנשים שלא היו בדיכאון. קבוצת ביקורת של גברים ונשים מעל גיל 55, הסובלים מדיכאון לא הראו אותו סיכון מוגבר.

שאה מאמין שקיימת סיבה ביולוגית לעובדה לפיה דיכאון פוגע בליבן של נשים צעירות בפרט. המנגנונים העומדים בבסיס הקשר בין דיכאון ומחלות לב עשוי להיות דלקת או בעיה הורמונאלית. יחד עם זאת, הגורמים המדויקים לקשר זה עדיין אינם ברורים.

השפעת דיכאון על התפתחות מחלות לב

ד"ר סוזן שטיינבאום, דוברת איגוד הלב האמריקאי, שלא הייתה מעורבת במחקר, סבורה שכשאנשים נכנסים לדיכאון, הם מפסיקים לדאוג לעצמם, ומצב זה מוביל למחלות. מצד שני, כשאנשים חולים אינם דואגים לעצמם, הם עשויים לסבול מדיכאון. התשובה לשאלה מה קודם למה היא תמיד אתגר.

מחקרים קודמים תמכו בנתוני המחקר של שאה. מחקר משנת 2012, שנערך באוניברסיטת ג'ון הופקינס, ועקב אחר כמעט שבעת אלפים מבוגרים בארצות הברית, הגיע למסקנה לפיה נשים בגילאי 17 עד 39 הסובלות מדיכאון, נמצאות בסיכון גבוה במידה משמעותית למות ממחלת לב איסכמית. אנשים עם גורמי סיכון למחלות לב כגון לחץ דם גבוה או השמנת יתר, בדרך כלל יודעים על מצבם ומקבלים טיפול רפואי מקצועי, אך מצב זה אינו מתרחש עם דיכאון.

החשש מפני טיפול בדיכאון

שאה סבור שחלק נוסף מהבעיה הוא הסטיגמה שהודבקה בכל הנוגע לפנייה לקבלת טיפול לדיכאון. הוא מקווה במחקרו, שפורסם ביוני 2014 בעיתון איגוד הרפואה האמריקני, שהנתונים יסייעו לחולים להתגבר על הסטיגמה של דיכאון, כך שלא יפריע לבריאותם.

חלק מהאנשים אפילו אינם מכירים בעובדה שהם סובלים מדיכאון, ושטיינבאום ממליצה לאנשים אלו לשאול את עצמם האם הם מוטרדים, מדוכדכים, מדוכאים או חשים חוסר תקווה? האם הם חווים חוסר עניין או הנאה מועטת מדברים שבדרך כלל גורמים להם להנאה מרובה?

תשובה חיובית לאחת משאלות אלו מעידה על סיכון לדיכאון. אנשים רבים מפיקים תועלת מרובה מטיפולים תרופתיים נוגדי דיכאון המסייעים להם להיפטר מהדיכאון. אך טיפול בדיכאון לבדו לא יגרום למחלות הלב להיעלם.

יחד עם זאת, ניתן להפחית את הדיכאון ולשפר את בריאות הלב, כשנוקטים בגישת טיפול למצב אחד, המובילה לטיפול במצבים אחרים. אחת השיטות הן הקפדה על פעילות גופנית המשפרת את הבריאות הגופנית ואת מצב הרוח.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן