טיפול בדיכאון בעזרת קנאביס – מומלץ או לא?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מריחואנה רפואיתמחקר חדש שבוצע במכון המחקר להתמכרויות באוניברסיטת באפלו, מצביע על העובדה לפיה קנאביס מקל תסמיני דיכאון שנגרם כתוצאה ממתח כרוני. המחקר התמקד באנדו-קבנואידים, שהם חומרים כימיים במוח, הזהים לחומרים המצויים במריחואנה.

מודל המחקר לימד שלחץ כרוני מפחית ייצור אנדו-קבנואידים, המוביל לתסמינים התנהגותיים דמויי דיכאון. המחקר שפורסם בכתב העת Journal of Neurocience, הוא הראשון מסוגו.

קנאביס רפואי לייצוב מצב רוח להקלת דיכאון

אנדו-קבנואידים מייצרים באופן טבעי תרכובות כימיות במוח המשפיעות על שליטה מוטורית, קוגניציה, רגשות והתנהגות. כפי ששמם מרמז, הם זהים לכימיקלים הנמצאים בחומר הפעיל של קנאביס. מתח כרוני הוא אחד הגורמים העיקריים לדיכאון, ושימוש בתרכובות נגזרות של מריחואנה, משקם את התפקוד הנורמאלי של האנדו-קבנואידים, מסייע לייצוב מצב הרוח ומקל את הדיכאון.

מחקר שנערך בשנת 2007 בחן את השפעת הקנבנואידים הסינטטיים על דיכאון. המחקר השתמש בגרסה סינתטית של קנאביס, שהיא החלק הפסיכו אקטיבי העיקרי במריחואנה, ובדק אותו על חולדות. התוצאות הראו כי החומר הסינתטי הנמצא במריחואנה רפואית, מטפל בדיכאון.

כשהתרופה ניתנה לחולדות במינונים גבוהים, היא החמירה את תסמיני הדיכאון, אך במינונים נמוכים היא השפיעה באופן נוגד דיכאון. לכן סבורים עורכי המחקר כי הקשר בין קנאביס ודיכאון תלוי במינון. בהתבסס על ממצאים אלו, המדענים מקווים לפתח תרופה חדשה זהה למרכיבי מריחואנה רפואית, לטיפול בדיכאון.

דעות המתנגדים (או המתלבטים)

נושא הקנאביס ודיכאון מעסיק מדענים מזה שנים רבות. חלק מהמחקרים מצביעים על המריחואנה כעל חומר מדכא, ומוצאים כי יותר מעשני מריחואנה מאובחנים עם דיכאון בהשוואה ללא מעשנים. הקנאביס מכיל מעל ארבע מאות חומרים פעילים, אך הקשר הישיר בין מריחואנה ודיכאון עדיין אינו ברור.

ב-2014 נערך במרכז הרפואי על שם שיבא מחקר בשיתוף עם מדענים מאוניברסיטת טורונטו. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Psychological Medicine.

המחקר ניתח תוצאות של סקירת 14 מחקרים שנערכו בעשורים האחרונים, לבחינת הקשר בין קנאביס לדיכאון, וכל המחקרים כללו מבדקים של למעלה מ-75,000 אנשים.

הממצאים הראו כי הסיכון לפתח דיכאון גבוה מעט יותר בקרב אנשים שצורכים קנאביס, אך המדענים מדגישים כי לא כל המחקרים התחשבו בגורמים נוספים שיכולים להסביר קשר זה, ובכללם גורמים כגון גיל, מין ורמת הכנסה. גם גורמים של הפרעות פסיכיאטריות אחרות והתמכרות לחומרים אחרים כגון סמים שונים או אלכוהול, עלולים בעצמם להוביל להגברת הסיכון לדיכאון.

אז למרות שמחקרים ראשוניים מצביעים על השפעות חיוביות של קנאביס להקלת דיכאון, ולמרות שידוע כי קנאביס יכול למקד את המערכת האנדוקנבינואידית, האחראית על חרדה, פחד ודיכאון במוח האנושי, עדיין לא הוחלט אם קנאביס היא השיטה הטובה ביותר להגיע לשם ולשמור על יציבות נפשית. שאלה זו עדיין לא נענתה. אף אחד לא קבע בוודאות כי מריחואנה היא תרופה לדיכאון, אך תחום מחקר זה בהחלט צריך להמשיך להיחקר.

הכתבה באדיבות אתר medicalcannabis.co.il

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן