דיכאון ותחושת בושה עקב נשירת שיער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

menגילוי נשירת שיער הוא חוויה מלחיצה עבור שני המינים, אך מצערת באופן משמעותי יותר לנשים. העמדות ההיסטוריות לגבי התקרחות מתועדות באופן שלילי גורף. חיים עם נשירת שיער עשויים להיות מורכבים בתרבות הרואה בשיער סימן לנעורים ובריאות טובה.

יחד עם זאת, רופאים רבים לא הצליחו לקבל את אובדן השיער כבעיה רפואית רשמית והתעלמו מהמצוקה האמיתית שנגרמה לחלק משמעותי מהנפגעים. מטרת מאמר זה היא להבין את הדיכאון ותחושת הבושה עקב נשירת שיער, כולל הבנות אמיתיות של סולם הבעיה.

חוסר שביעות רצון מדימוי הגוף

אובדן השיער עשוי לשנות את המראה באופן משמעותי ולהוביל לדיכאון הקשור לבעיות דימוי גוף שליליות. מחקר גילה שגברים שסבלו מנשירת שיער עמוקה, היו מרוצים יותר מהמראה שלהם מצד אחד, אך היו מודאגים יותר מהמראה המבוגר שלהם בהשוואה לגברים שחוו נשירת שיער מינימאלית. השפעה זו חוצה את כל קבוצות הגיל, אך בולטת יותר בקרב אנשים צעירים.

המחקר מצביע אף על העובדה שנשים נוטות להיות מדוכאות יותר מנשירת השיער שלהן, בהשוואה לגברים. מחקר משנת 1992, שפורסם בכתב העת של האקדמיה האמריקנית לדרמטולוגיה, שהשווה את ההשפעה הפסיכולוגית של נשירת השיער בגברים ונשים, מצא כי נשים סבלו כתוצאה מכך מדימוי גוף שלילי יותר והיו מסוגלות פחות להסתגל לאובדן. תוצאות המחקר הראו כי הן נטו לחוש חוסר ביטחון לגבי המראה שלהן, והדרך בה העולם ואנשים סביב יקבלו אותן.

אובדן האטרקטיביות והפחד מפני היתפסות כלא אטרקטיבי

השיער הוא גורם חשוב באטרקטיביות פיסית ומכוון להבעת האינדיבידואליות. נשירת שיער משפיעה על רגשות אלו. לנשים מקריחות קשה במיוחד לחיות בחברה המציבה ערך רב על אטרקטיביות ומראה צעיר.

נשים ידועות בהשקעת הזמן והכסף המרובים לטיפוח, סלסול, ייבוש, ריכוך ועיצוב שיערן כך שייראה באופן הטוב ביותר. כשהן מתחילות לאבד את שיערן, הן מתייחסות לאירוע כטראומטי ביותר. נסיגה קוסמטית זו משפיעה באופן אינטנסיבי כשאישה מסתמכת על שיערה לשיפור הופעתה ומעמדה החברתי, ולפתע מוצאת את עצמה מאבדת אותו. הנשירה מהווה עבורה מקור משמעותי להתמודדות עם דיכאון.

סיום הנעורים – נשירת שיער גורמת לגברים ונשים להיראות מבוגרים יותר. כתוצאה מכך, ויותר מאשר עם כל היבט פיזי אחר, הנשירה מסמנת באופן דרמטי את סוף הנעורים והחיוניות. העמדה התרבותית היא שאובדן השיער מוביל לאובדן הנעורים ומכאן להזדקנות בלתי נמנעת.

חוסר יכולת לעצב את השיער. הסובלים מדיכאון ותחושת בושה עקב נשירת שיער, מתוסכלים במהלך השקעת הזמן והטרחה להסוות את השיער הדליל, וחוסר יכולתם לעצב את שיערם כפי שהיו רוצים.

הערכה עצמית נמוכה – יופי פיסי הוא אחד מאבני היסוד של הערכה עצמית ונחשב אף לפגיע ביותר. רמות ההערכה העצמית ואמצעים אחרים של ירידת ערך עצמי מושפעים באופן משמעותי כשמתרחשת נשירת שיער.

מבוכה, אובדן אמון וביישנות – למרות שראש מלא שיער אינו יכול להבטיח ביטחון עצמי אוטומטי, מחקרים הראו כי בקרב גברים הסובלים מנשירת שיער, כמעט 75% מהם חשים פחות בטוחים מאז תחילת הנשירה, במיוחד בהתמודדות עם בנות המין השני. ואין מדובר בגברים בלבד. קשה ללקט סטטיסטיקת נשירת שיער נשית, במיוחד בשל נטיית הנשים הסובלות מהתופעה להסוות ולהסתיר את מצבן בשל הסטיגמות אליהן הן מודעות.

התגרות והשפלה חברתית – כשנשירת שיער מגיעה לשלב גלוי, היא עשויה לגרום לאדם להיות נושא להתגרות או בוז. מחקרים מראים כי שישים אחוזים מכלל הגברים הקירחים סבלו מהתגרויות בשלב מסוים בחייהם.

תחושות דיכאון והסתגרות – בנסיבות קיצוניות, חלק מהאנשים לוקחים באמת קשה את נשירת השיער וסובלים ממצוקה גבוהה, עד לנקודת הכניסה לדיכאון, שכן הם סבורים שהם מאבדים משהו משליטתם על חייהם.

ראו גם:

דיכאון כרוני

דיכאון קטטוני

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן