דיכאון עקב פיטורין מהעבודה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פיטורים מהעבודה עלולים להוביל לדיכאוןאובדן מקום עבודה פירושו עבור אנשים רבים יותר מאובדן הכנסה והטבות כלכליות, אלא גם אובדן הזהות האישית. ככל שתקופת האבטלה נמשכת, אדם עשוי לסבול ממצב רוח ירוד עקב האיום הכלכלי. אנשים רבים מתייחסים לפיטורין מהעבודה כאל הפחתת הערך העצמי, התחושה ש"כל אחד" יכול להחליפם, עשויה להיות חוויה טראומטית ביותר, המובילה לעיתים קרובות לייאוש ודיכאון.

הבנת מאפייני דיכאון עקב פיטורין מהעבודה

מחקר שנערך בשנת 2009 ופורסם בכתב העת לפסיכולוגיה בארצות הברית, מראה כי כשההכנסה יורדת, כמו במקרה של אובדן עבודה, שיעורי הדיכאון גדלים.

פיטורין מהעבודה עשויים להיות טראומטיים במיוחד לגברים, הנוטים להזדהות יותר עם הקריירה שלהם, בהשוואה לנשים. שיעור התאבדות בקרב גברים מובטלים כפול מזה של גברים שעובדים.

שלבי הצער עקב פיטורין מהעבודה זהים למאפייני דיכאון, וכוללים שלבי הלם, פחד, פאניקה, כעס, דיכאון, קבלה, עד שלבסוף אדם עשוי להשלים עם המצב ולהתקדם הלאה או במקרה הגרוע, להחמיר את התסמינים ולפתח דיכאון.

בעקבות הפיטורין מהעבודה, אנשים מוצאים את עצמם במצב של ישיבה בבית, בעוד שבן או בת הזוג הופכים להיות "המפרנסים היחידים" למשפחה. היפוך תפקידים זה קשה במיוחד לאנשים עם נטייה ביולוגית לסבול מדיכאון.

תסמיני דיכאון עקב פיטורין מהעבודה

אנשים שאיבדו את מקום עבודתם נמצאים בסיכון מיוחד לפתח הפרעת דיכאון, שהיא מצב חמור הדורש טיפול. אנשים במצב זה מתקשים לדמיין דרך חיובית להתגברות על צרות התעסוקה שלהם, והתסמינים עשויים לכלול:

  • תחושות חוסר ערך, שנאה עצמית או אשמה.
  • תחושות חוסר אונים או חוסר תקווה.
  • עייפות כרונית או מחסור באנרגיה הדרושה למציאת מקום עבודה חלופי.
  • עצבנות.
  • קשיי ריכוז.
  • אובדן העניין בפעילויות שבעבר גרמו להנאה, כגגון עיסוק בתחביבים או הנאה מיחסי מין.
  • נדודי שינה או שינה מוגזמת.
  • בידוד חברתי.
  • שינויים בתיאבון ועלייה במשקל או הפחתה משמעותית במשקל.
  • מחשבות אודות מוות או התנהגויות אובדניות.

במקרים המורכבים ביותר, הסובלים מדיכאון עלולים לחוות תסמינים פסיכוטיים כגון מחשבות שווא והזיות.

אבחון

רופא או איש מקצוע מתחום בריאות הנפש יבקש את המטופל לספר על תסמיניו וההיסטוריה הרפואית שלו. בדרך כלל הוא נעזר בשאלונים סטנדרטים המשמשים לקביעת חומרת הדיכאון.

התמודדות וטיפולים

זה נורמאלי לחלוטין להתאבל על אובדן מקום עבודה אהוב, אך יחד עם זאת חשו לזכור, גם אם קשה להודות בכך, שזהו מקום עבודה בלבד, וכי קריירה אינה זהות אישית. הפרדת הערך העצמי מהתפקיד והעיסוק חשובה במיוחד בחברה העסקית של היום, המאופיינת בתנודתיות תעסוקה הנמצאת במגמת עלייה במיוחד בשנים האחרונות.

חשוב במיוחד שאנשים שפוטרו מעבודתם יקבלו את התמיכה לה הם זקוקים מבני משפחה וחברים, יועץ פסיכולוגי או מטפל, או שישתתפו בקבוצת תמיכה. בעיה משמעותית נוספת היא הבידוד החברתי, וגם כאן הפתרון הטוב ביותר הוא להתחבר עם אנשים אחרים.

טיפולים לדיכאון עקב פיטורין מהעבודה כוללים בדרך כלל תרופות נוגדות דיכאון כגון מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין (SSRI), טיפול התנהגותי קוגנטיבי, או שילוב של השניים. במקרים חמורים יותר של דיכאון ניתן לטפל בהצלחה באמצעות טיפול בנזעי חשמל (ECT). אם פסיכוזה מעורבת בדיכאון, הרופא קובע בדרך כלל תרופות אנטי פסיכוטיות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן