התאבדות חיילים בצבא

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

נושא ההתאבדות בצבא הוא נושא רגיש מאוד בישראל ולמעשה רק בשנת 2012 הוא עלה לכותרות, בעקבות תחקיר מקיף שפרסם בלוגר המכנה את עצמו "אישתון". התחקיר פורסם בשלושה חלקים בחודשים אפריל ומאי ועסק בפערים שבין מספר ההתאבדויות הריאלי בצה"ל לבין מספר המיתות עליהן מדווח צה"ל כתוצאה של התאבדות.

כפי שנפרט בהמשך מאמר זה, התחקיר המעמיק הוביל לעלייה במודעות הציבורית לנושא ולהתפתחות ההבנה כי שיעור ההתאבדויות בצה"ל גבוה באופן משמעותי משיעור ההתאבדויות באוכלוסייה הכללית וכי סוגיה זו לא זוכה להתייחסות לה היא ראויה.

הגורמים הנפוצים שעלולים להביא להתאבדות בצבא

  • הגיוס מוציא את המתגייס מהסביבה שהוא מכיר וגורם לטלטלה עזה בחייו. הדבר נכון גם כשמדובר במתגייס שלכאורה הכין את עצמו נפשי ופיזית לשירות במסגרת של מכינה קדם צבאית או בכל דרך אחרת.
  • השירות עצמו מהווה גורם דחק משמעותי כשהדבר נכון לא רק בנוגע לשירות קרבי שבו חייו של החייל בסכנה אלא גם בנוגע לשירות שבו רמת הסיכון נמוכה יחסית.
  • הצורך להתמודד עם מפקדים, עם פקודות ועם משמעת, הניתוק מההורים ומהחברים והאווירה הכל כך שונה, לא אחת גורמים לדיכאון מצוקה נפשית חמורה ביותר. לרוע המזל בחלק ניכר מהמקרים בהם החייל מתקשה להסתגל למסגרת הנוקשה בעקבות בעיה כזו או אחרת, הוא נותר לא מאובחן ונשלח לבית הכלא הצבאי.
  • מעבר לכל זה, הרי שלאחר הגיוס, חלק ניכר מהחיילים מחזיקים בנשק, שהופך את המעשה האובדני לנגיש יותר ולכאורה "פשוט" יותר מבחינה טכנית.

מעניין לגלות שבמחקר שנערך בתחום, נמצא כי רבים מקרב המתאבדים בצבא לא אובחנו מעולם כסובלים מהפרעה פסיכיאטרית, אך רובם סבלו במשך תקופה ארוכה מתהיות מעוררות חרדה לגבי העתיד, מתסכול מתמשך, מבלבול רב ומתחושה של חוסר שייכות למסגרת הצבאית.

האם שיעור ההתאבדויות בצה"ל גבוה משיעור ההתאבדויות באוכלוסייה הכללית?

לפי דו"ח שפרסם משרד הבריאות בנושא ("אובדנות בישראל 2010") שיעור המתאבדים בקבוצת הגילאים 15-24 עומד על כשישה וחצי מתאבדים על כל 100,000 איש (במדינת ישראל). לפי דיווחים רשמיים של צה"ל מדי שנה מתאבדים בין 30-40 חיילים כשככול הנראה מספר המתאבדים גבוה עוד יותר וזאת כיוון שבמקרים מסוימים ההתאבדות מתועדת כתאונת אימונים למשל מסיבות כאלו ואחרות.

לפי דו"ח המכון למחקרי ביטחון לאומי, משרתים בצה"ל 175,000 חיילים בשירות סדיר וגם אם נעגל את המספר ל- 200,000, הרי שלכל היותר היינו אמורים להישאר עם 16 מתאבדים מדי שנה "בלבד". אי לכך, נראה כי שיעור ההתאבדויות של חיילים בצה"ל גבוה משמעותית משיעור המתאבדים בקרב קבוצת הגילאים 15-24. באותה הנשימה יש לציין כי התאבדויות הן גורם המוות המוביל בצה"ל.

כיצד ניתן למנוע את ההתאבדות הבאה בצבא?

ישנם רבים שנוהגים לדמיין חייל בעל אופי חלש, שהחליט בפרץ רגשות לשים קץ לחייו ללא כל תכנון מוקדם ומעמיק. האמת היא שחלק ניכר מהמתאבדים בצבא הביעו את הכוונות שלהם לפני המעשה בפני כמה וכמה חברים ואפילו בפני המפקדים שלהם. במקרים מסוימים אפילו תועדו ניסיונות לקבל הפנייה לקב"ן (קצין בריאות הנפש, הגורם המוסמך לטפל בחיילים עם בעיות פסיכיאטריות).

משמעות הדברים היא שבאמצעות העלאת המודעות לנושא, ניתן להפחית משמעותית את שיעור ההתאבדויות בצבא. בצבאות רבים ברחבי העולם קיימות תכניות להעלאת המודעות בקרב חיילים לנושא ההתאבדויות בצבא, שהצליחו להוריד את שיעורי ההתאבדויות על ידי הפניית חיילים בסיכון לקציני בריאות הנפש. מי ייתן ותכניות מעין אלו יישומו גם בצה"ל.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן