פיתוח תוכנת מחשב למניעת פוסט טראומה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

על פיתוח תוכנת מחשב נגד פוסט טראומהפוסט טראומה – PTSD, מאופיינת במגוון סימפטומים שהם תוצאה של אירוע טראומתי שמרחש לאחר חשיפה לאירועים קשים. ההפרעה (שמה המלא – הפרעת דחק פוסט טראומטית) מלווה ישראלים רבים שהיו מעורבים באירועים על רק בטחוני (פיגועים) וכן כאלה שהשתתפו בקרבות.

יש טיפולים נפשיים, פסיכולוגיים ופסיכיאטריים שנועדו לסייע לאנשים הסובלים מכך ועד כה לא היה מקובל להניח שניתן ליצור מעין חיסון יעיל מבעוד מועד. מסתבר, שניתן בהחלט לחסן את הגוף ואולי בעצם את הנפש, והצלחה בנושא נרשמה בארץ. מדובר בתוכנת מחשב שפותחה לצורך כך, ואשר נועדה בשלב זה לשימוש צבאי. בקרב חיילים קרביים שעשויים להידרש לכך, קיימת תוכנית טיפול מקדימה, ממוחשבת, שאף הצליחה להוכיח תוצאות בשטח, לא רק בניסויי מעבדה.

עיבוד חושי לא מספק

כדי להבין על איזה מנגנון פועלת התוכנה שפותחה, יש להבין מעט על הרקע הנוירולוגי של הפרעה פוסט טראומתית. כחלק ממנגנון הישרדות גנטי, מתוכננת מערכת העצבים שלנו להגיב על מצבים שעשויים להוות איום על הקיום. המוח, באמצעות הקלט החושי מנתח בכל רגע את מאפייני הסביבה, כדי שבמידה ומאותרת סכנה – התגובה תהיה מהירה יותר.

מקובל להניח שחלק מהבעיה שמובילה אנשים מסוימים לפתח הפרעת חרדה פוסט טראומתית נובעת מחוסר עיבוד יעיל של גירויים בזמן אמת. גירויים מאיימים שאליהם נחשף הנפגע ולא עובדו כהלכה חוזרים ומציפים אותו גם זמן רב לאחר, כאשר כבר לא קיימת סכמה כלשהי לפגיעה. כאן בא לידי ביטוי אחד הסימפטומים המרכזיים המאפיינים את נפגעי פוסט הטראומה – חזרה חושית של אירועים. מדובר מחוויה מחדש של היבטים של האירוע – רואים את מראות הפיצוץ, שומעים את קולות הקרב, לפעמים גם מריחים את העשן. בשל הסיבה שאירועים ניטרליים עלולים להציף מחדש את אותה חוויה קשה, בא לידי ביטוי היבט נוסף של פוסט טראומה – ההימנעות. לכן, התוכנה נגד פוסט טראומה חשוב כל כך.

שיפור העיבוד החושי

תוכנת המחשב שפותחה אמורה לתת מענה לשיפור עיבוד החושי הנדרש בעת מצבי חירום וסכנה. מדובר בתוכנה שמסייעת לאמן את המוח כיצד להתמודד עם גירויים שונים ולעשות זאת טוב יותר ומהר יותר. כתוצאה מכך, גדלים הסיכויים שגם בעת אירוע קשה יוכל המוח לעבד כהלכה את הגירויים הסביבתיים וכך לא יהיה עליו להמשיך לעבד את האירוע שוב ושוב לאחר סיומו.

התוכנה, יש לומר, לא פותחה רק לצורך מענה מקדמי לפוסט טראומה (סוג של רפואה מונעת, אפשר לומר). התוכנה מיועדת במקביל לסייע לכוחות הביטחון לשפר את יכולותיהם של הלוחמים בקרב. תגובה טובה יותר מבחינה נוירולוגית, ניתוח טוב יותר של המידע הסביבתי על ידי המוח, יכולים להוביל לתגובה מהירה ויעילה יותר גם בשדה הקרב וגם בכל מצב קיצוני אחר. התוכנה, המוגדרת בתור תוכנה לאימון הקשב, הינה פרי שיתוף פעולה בין אוניברסיטת תל אביב והחר"פ (חיל הרפואה). בזכות התוצאות משביעות הרצון, יש התעניינות גם מצד צבאות זרים בנושא.

תוצאות שמדברות בעד עצמן

שימוש ניסיוני בתוכנה נעשה בצה"ל, לפני שנים מספר. כמה מאות חיילים קרביים עשו שימוש מונחה בתוכנה בפעם הראשונה. השימוש נעשה בצורה של חשיפה לגירויים שונים, חלקם מאיימים וחלקם ניטרליים. בתוכנה יש להיעזר מספר פעמים להשגת תוצאה מיטבית.

זמן מה לאחר מכן התקיים מבצע צבאי ברצועת עזה. חלק מהלוחמים שהשתתפו במבצע עברו קודם לכן את האימון בתוכנה. בקרב חיילים שלא עברו את ה"חיסון" המוקדם באמצעות התוכנה, קרוב לשמונה אחוזים סבלו מסימפטומים פוסט טראומתיים. בקרב אלה שהשתתפו בניסוי, פחות משלושה אחוזים סבלו מכך. תוצאות אלה מדברות בעד עצמן.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן