2015: הרפורמה בבריאות הנפש

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

 

רפורמת בריאות הנפשבמשך עשרות בשנים הייתה נהוגה בארץ הפרדה בין אנשים הסובלים ממחלות של הגוף לבין אנשים הסובלים ממחלות של הנפש או ממצוקות פסיכולוגיות או פסיכיאטריות. ההפרדה שאנו מדברים עליה חורגת מסטיגמות או דעות אישיות שכן מדובר בהפרדה בהתייחסות הממסד הרפואי והטיפולי.

לאחרונה הושלם מהלך שכבר נמצא בכותרות מזה זמן, של הכפפת מערך הטיפול הנפשי לניהולן הישיר של קופות החולים השונות.

אם עד כה היה משרד הבריאות הגורם האחראי הבלעדי על הטיפול והמענה לחולי הנפש ולאנשים הסובלים ממצוקות נפשיות או רגשיות חמורות הרי שמעתה והלאה מרבית האחריות עוברת לידי קופות החולים.

כיצד צפויה הרפורמה הזאת להשפיע על הציבור הרחב? מהן המשמעויות הטובות ומהן המשמעויות הטובות פחות של הרפורמה הזאת בבריאות הנפש? כל אלה ועוד הן שאלות חשובות שיש לתת עליהן את הדעת.

מטופלים חדשים, מטופלים וותיקים

לפני שנדבר על המשמעויות של הרפורמה ברמה הלאומית ראוי לתת את הדעת על הפרוצדורה שעומדת כעת בפני כל מי שזקוק לטיפול נפשי או לסיוע כזה או אחר. עד כה, מרבית הטיפול נעשה על ידי משרד הבריאות ומרבית המטופלים שלא ניגשו לטיפול באופן פרטי המשולם מכיסם הגיעו לטיפול במרפאות ציבוריות שהפעיל משרד הבריאות, חלקן במסגרת בתי חולים שונים. מעתה ואליך הטיפול יבוצע רובו ככולו באמצעות פניה לקופות החולים – בדיוק כפי שהדבר קורה בהקשר של מחלות או פגיעות הקשורות למצב גופני.

ראוי לציין שחולים שכבר מטופלים כיום במרפאות הציבוריות של משרד הבריאות יוכלו לבקש להישאר באותה מסגרת טיפולית וייעשה מאמץ להיענות לבקשתם. בנוסף, טיפול בקופות החולים יוכל להיעשות בכמה וכמה מסלולים.

ראשית, יהיה קיים מסלול של טיפול ומענה במסגרת הקופה עצמה. שנית, יהיה מסלול של פניה לספקי שירות ומטפלים שהגיעו להסדר עם הקופה (בכפוף להשתתפות עצמית) ובנוסף תהיה אפשרות להפעיל את הביטוח המושלם כדי ליהנות מהנחות בעלויות הטיפולים השונים.

בהקשר זה יש לציין שעבור אנשים שלא סובלים מבעיה נפשית מאובחנת אך סובלים ממצוקות חיים שונות עשויה הרפורמה לכלול פגיעה מסוימת. עד כה ניתן היה ליהנות במקרים מסוימים ממענה חינם, לפחות במספר טיפולים נתון. כיום, נושא הטיפול ללא עלות עבור אנשים הסובלים ממשבר נפשי אך לא ממחלת נפש לא מוסדר ברפורמה.

הגוף והנפש – מכלול אחד

הדבר החיובי ללא כל ספק שברפורמה הנוכחית טמון בהתייחסות הפתוחה והשוויונית ביחס לכל הסובלים ממחלות – בין אם נפשיות ובין גם גופניות. מערך קופות החולים והרפואה הציבורית יתייחס כיום על פי החוק באופן שווה ומרוכז גם כלפי פגועי הנפש שיכולו ליהנות ממערך טיפול מקיף לא רק באזור מרכז הארץ אלא גם בפריפריה. עובדה אחרונה זו ראויה לציון מיוחד שכן עד כה לא היה באפשרות משרד הבריאות לתת מענה מספק לחולי נפש ופגועים שאינם מתגוררים במרכז.

חשוב לציין שכמו כל רפורמה יש גם מתנגדים. עובדים רבים ובעלי תפקידים במערך בריאות הנפש של משרד הבריאות טוענים שבהכרח תהיה פגיעה באיכות הטיפול וכן שצפויה גם ירידה בתקנים של אנשי צוות. קיים חשש שהחלטות לא יתקבלו תמיד על בסיס מקצועי שכן לקופות החולים שיקולים תקציביים כאלה ואחרים ויש פערי ידע מבחינה מקצועית.

ממשרד הבריאות נמסר שהרפורמה צפויה להיטיב עם כלל האוכלוסייה והמענה הטיפולי לא צפוי להיפגע אלא להפך. הנגישות למתן טיפול ומענה צפויה להשתפר לכלל הציבור ובכל מקרה של צורך בהפניה הפרוצדורה תהיה נגישה וידידותית. מענה מקצועי יהיה זמין באופן ישיר תוך פניה לאנשי מקצוע או באמצעות הפניה מרופא המשפחה או גורם מטפל אחר.

ראו גם:

מאניה דיפרסיה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן