ההבדלים בין התקף חרדה לשיבוש בתפקוד הלב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ההבדלים בין התקף חרדה לסימנים לשיבוש בתפקוד הלבהתקף חרדה הוא תופעה אשר רבים מאתנו יחוו במהלך חייהם, לרוב מדובר בתופעה חולפת אשר אינה אמורה להדאיג יתר על המידה, אולם התסמינים של התקף חרדה דומים אלה של מחלת לב כגון מצב של פרפור פרוזדורי ופעימות לב בלתי סדירות. מה שעלול לעורר תהיה מה הוא הגורם לבעיה וקושי להבחין בין הסימפטומים של חרדה לעומת מחלת לב.

חרדה – תופעה טבעית או הפרעה

חרדה היא תגובה טבעית של הגוף כחלק ממנגנון הגנה על מנת לחמוק מסכנה, פגיעה או נזק, במצב זה עולה קצב פעימות הלב ועוצמתן של הפעימות על מנת לחדד את החושים ולאפשר תגובה מהירה במצב של סכנה. זוהי תגובה נורמלית אך ישנם מקרים בהם התגובות של הגוף והמוח יכולים לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים. כך למשל, חרדה קשה עלולה לגרום לדיכאון ולהתפתח למצב של הפרעת חרדה כללית אשר נמשכת תקופה ארוכה גם ללא סיבות המצדיקות זאת.

קצב הלב

מצבי חרדה עשויים להיגרם ממגוון סיבות אשר חלקן אינן מוצדקות. במקרים רבים, התקף החרדה נובע מבעיה בקצב הלב אשר ניתנת לתיקון בהליך פשוט הקרוי אבלציה. מקצב לב חריג של יותר מ-100 פעימות לדקה יכול להתרחש גם בלב בריא כתוצאה מאירועים חריגים, פעילות גופנית או בעיות לב בעבר. התסמינים של חרדה הם: קצב לב מהיר כוללים דפיקות לב מואצות ועוצמתיות, סחרחורת, אי נוחות בחזה, קוצר נשימה ואף להתעלפות.

התקף חרדה או בעיית לב?

על מנת להבין את הגורם לבעיה יש לשאול ולבדוק מבחינה רפואית האם החרדה היא הגורם לדופק המהיר? או האם קצב הלב המהיר גורם לחרדה? על מנת להבחין בין התופעות ניתן להיעזר במספר סימנים אשר יאפשרו אבחון נכון של מקור הבעיה:

  • תבנית התסמין – האם ישנו גורם כלשהו אשר יוצר את תחושת הלחץ שלאחריה קצב הלב מוגבר או שקצב הלב המהיר מופיע לפני החרדה עצמה.
  • הפרעת חרדה או קצב לב מהיר עשויים לגרום להתעלפות אולם, במידה ואין סימנים מקדימים להתעלפות הסיכון שמדובר בבעיית לב עולה, כך גם אם ההתעלפות מתרחשת כתוצאה מפעילות גופנית ובמקרה כזה יש לראות מומחה לב.
  • אחד התסמינים של התקף חרדה הוא עקצוץ בקצות האצבעות בשתי הידיים וסביב הפה, לרוב החרדה היא הגורם לתופעה, אך אם מופיעות במקביל גם סחרחורות וחולשה, ייתכן ומדובר בנפילה בלחץ הדם מה שמצביע על קצב ב בלתי סדיר.
  • קצב לב חריג הוא תופעה אשר יכולה להתרחש גם בלב בריא מפעם לפעם ומתבטאת בתחושה של פעימה חזקה או דילוג על פעימה. אנשים עם קצב לב לא תקין חווים תחושה של פעימות נוספות לעתים קרובות לעומת זאת כאשר הגורם לבעיה הוא תחושת חרדה, קצב הלב עולה באופן חריג וללא דילוג או תוספת של פעימה.
  • מצב של קצב לב חריג ופרפור פרוזדורים חייב להיות מטופל על מנת למנוע היחלשות של הלב המובילה לאי ספיקת לב המתבטאת בבצקות בבטן, בידיים וברגליים ובבעיות נשימה, לעומת זאת, מצב של חרדה המשפיע על הלב, אינו גורם להיחלשות של הלב לאורך הזמן ואינו מלווה בבצקות.

בדיקה ומעקב לצורך הבחנה ואבחון

הדרך הטובה ביותר להבחין בין חרדה הגורמת לקצב לב מהיר לבין קצב לב מהיר הגורם לחרדה הוא באמצעות בדיקה אחר קצב הלב במהלך היום והלילה. הבדיקה כוללת מעקב ותיעוד של קצב פעימות הלב על גבי צג מחשב כאשר במידה והנבדק חש סימן לבעיה בלב הוא מתבקש ללחוץ על כפתור המתריע על כך. את הבדיקה והמעקב יש לבצע במשך שבועיים עד חודש על מנת ללכוד את האירוע.

בשנים האחרונות, אנשים רבים עוקבים אחר קצב הלב שלהם באמצעות הסמארטפון, כך ניתן ללמוד מהו קצב הלב הרגיל והנורמלי שלכם במצב רגיעה מה שמבליט את השינוי כאשר מדובר בקצב לב חריג. זיהוי מקצב לב חריג כולל שלושה דפוסים:

  • קצב לב חריג ופתאומי המלווה בחרדה.
  • הבנת קצב הלב הסדיר והנורמלי.
  • שינויים פתאומיים בקצב הלב.

בהתאם לדפוסים המופיעים במהלך הבדיקות והמעקב ניתן לשייך את התסמינים למקור הבעיה ולהתאים טיפול נכון.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן